segunda-feira, maio 28, 2007


[first lines]
Princess Irulan: A beginning is a very delicate time. Know then, that is is the year 10191. The known universe is ruled by the Padishah Emperor Shaddam the Fourth, my father. In this time, the most precious substance in the universe is the spice Melange. The spice extends life. The spice expands consciousness. The spice is vital to space travel. The Spacing Guild and its navigators, who the spice has mutated over 4000 years, use the orange spice gas, which gives them the ability to fold space. That is, travel to any part of the universe without moving. Oh, yes. I forgot to tell you. The spice exists on only one planet in the entire universe. A desolate, dry planet with vast deserts. Hidden away within the rocks of these deserts are a people known as the Fremen, who have long held a prophecy that a man would come, a messiah, who would lead them to true freedom. The planet is Arrakis, also known as Dune



Paul: What's in the box?

Paul: I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when my fear is gone I will turn and face fear's path, and only I will remain
____________________________________________________________
Palavras para quê? Este filme feito no ano de 1984 (ano em que nasci) chega a mim 23 anos depois, e mesmo assim enche-me as medidas.
Achei-o delicioso, apesar de estar um pouco céptica ao início, mas isso não é defeito é mesmo do feitio!
No entanto revelou-se uma história simples e empolgante, com cores bonitas e fantasias de um futuro muito distante muito equiparado a uma idade média. Na minha cabeça, as personagens iriam ter um ar bem mais futurista, no entanto a sua indumentária lembram-me invariavelmente um conto de fadas cheio de Reis e princesas e no entanto não tem nada a ver.
Gostei também dos conceitos, a tal especiaria, também muito idade média, muito histórias de alquimistas e afins.
Está aqui o caminho do Herói todo delineado, na sua estrutura mais clássica. È uma narrativa linear, perceptível. È um filme clássico na sua forma, mas contemporâneo no seu conteúdo.
Já não é muito usual no Lynch.

Definitivamente gosto desde senhor: Kyle MacLachlan.

1 comentário:

Gaspar Garção disse...

Quem foi o amigo que emprestou, quem?
Vi pela 1ª vez este filme em 1984, com a minha família toda no Tivoli, em Lisboa, e ficou desde sempre no meu imaginário, por muitas falhas que o filme tenha e por muito superior que o livro seja.
Se quiseres mais, apita...
Jocas